dinsdag 27 januari 2009

Deel 3 Zonder kampioenschap

In dit derde deel van de “24 Uren van Francorchamps”-story wil ik het voornamelijk hebben over de jaren vanaf 1988 tot en met 2000 .2001 is voor de volgende aflevering.
Ook in deze periode wordt er steeds aan de omloop gewerkt om de veiligheid van piloten en publiek te verhogen.Voor eerst werden de uitloopstroken ter hoogte van Blanchimont verbreed. Waar vroeger de vangrails(met nadruk op vang)vlak naast het asfalt stonden, werden die een heel stuk terug geplaatst.Daarvoor diende men het hoogteverschil van ongeveer 3 meter aan de buitenkant van de bocht op te vullen..Daar kwam dan een grindbak die een spinnende auto al serieus afremde vóór hij in de bandenstapels vloog die nu voor de vangrails staan.Vervolgens heeft men een jaar geëxperimenteerd met een chicane in de Raidillon doch dat onding nam het effect en de snelheid van die bocht weg.
Maar nu eerst naar 1988.Het eerste jaar zonder Europees of Wereldkampioenschap krijgen we toch nog een groot en divers startveld.De officiële BMW’s M3 van het Schnitzer-team staan in de traditionele kleuren (wit, blauw, paars en rood)met enkele Bastos –stickers ,het begin van een lange relatie.Daarnaast zijn er de Texaco Ford Sierra Cosworth’s en de Toyota’s supra van Bemani Motorenbau(twee stuks in rood en wit zonder sponsoring)en RAS(twee gelijke wagens in fina-kleuren).Tevens was er een Nissan240GTS.R voor het trio Grise/Olofsson/Percy.En niet te vergeten de Maserati Biturbo in de Marlboro-kleuren,deze wagen heeft alleszins deelgenomen aan de trainingen, maar aan de wedstrijd zelf?Dat betwijfel ik .Voor de bouwers in de club zijn dat natuurlijk interessante auto’s.Ik voeg er nog een paar aan toe: de Bigazzi Lease Plan BMW M3(Derde plaats kit van starter)en de Bastos Pro Drive M3(zelfbouw)
In 1898staan de officiële Ford Sierra’s en de BMW M3’s in dezelfde Bastos/Castrol-kleuren.De overwinning is gegarandeerd voor deze sponsors combinatie.De Ford Sierra Eggenberger wint voor de BMW M3 (in motorsport-kleuren)van Schnitzer.Al deze auto’s zijn te verkrijgen in kit of transkit.Ook is er de opmerkelijke deelname van AMG met twee Mercedesen 500 SEC in zwart/zilver-uitmonstering van Konig Pilsener.of wat Dacht u van de twee Ferrari’s Mondial in de kleuren van Moneytron,de firma van ex-beursgoeroe Jean Pierre Van Rossem, met o.a.Keke Rosberg en Bertrand Gachot aan het stuur.Die Ferrarie’s was te koop als kit van Starter.
In 1990 is de overwinning opnieuw voor BMW, ditmaal voor de M3 van het Schnitzer team met Fina sponsering, dat ook de tweede plaats bezet.Derde word de Ford Seirra van Eggenberger in de Bastos-kleuren vóór de BMW van het Bigazzi-team, eveneens in de bastos-kleuren.Al deze BMW’s zijn te verkrijgen van Minichamps, en de Ford’s van Trofeu of als kit bij Starter.Dat jaar nam voor het eerst een Nissan Skyline GT-R deel in groep N racetrim met de witblauwe Zexel-sponsering(groep n =bijna standaard).
In 1991 komt Nissan weer aan de start met een Skyline, maar nu in “Groep A”-uitvoering (= verbeterde auto).Het is een geduchte klant voor de overwinning met zijn vierwielaandrijving en een grote turbo die een pak pk’s levert.Wat gevreesd werd,gebeurd ook:de Nissan wint met 21 ronden voorsprong op de Porsche 911 Carrera 2 van David/Grohs/Slaus.De winnende Nissan Werd toen gemodelleerd door Roso en koste toen al meer dan 70 €. Verder is de Audi V8 Quattro van de Belgian Audi Club ook niet onopgemerkt gebleven, een witte auto met rood puzzelmotief en sponsering van Belga en Autokrant. Met als piloot o.a..Philip Verellen, die ondertussen aan een slepende ziekte overleden is.
In 1992 staan liefst vijf BMW’s in de kleuren van Bastos: twee van Schnitzer, twee van Bigazzi en een Cibiemme. Nummer 5 van Bigazzi won, vóór nummer 3 van Schnitzer en nummer 6 van bigazzi. De Favoriete Nissan valt deze keer uit ten gevolge van een ongeval na twee-en-een-half uur wedstrijd. De vijf Bastos BMW’s(waaronder de drie podium plaatsen)zijn te bouwen met decal sets van Francorchamps model op een basis van Minichamps
1993 is een heel ander verhaal. Men schakelt nu over op het “FIA 2 liter” reglement (twee liter motoren, vier deuren, rijdend in verschillende Europese landen) en het Belgisch procar reglement(sportwagens in bijna standaard uitvoering).Eerst is er de terugtrekking van BMW(dat verschillende 318I’s had willen inzetten)door de laattijdige reglementswijziging, dit ten voordele van de Porsche’s.Dan is er de plotse dood van Koning Boudewijn: de race word ’s nachts stopgezet.Stel je voor: je volgt de wedstrijd en gaat ’s nachts slapen in je tent in de omgeving van d omloop .’s Morgens rond acht uur word je wakker met je slaperige kop hoor je maar weinig motorgeronk, iets dat de avond voordien alom tegenwoordig was.Eerst denk je: zwaar ongeval, iedereen rijdt achter de pacecar aan .Je luistert, maar het lawaai van de pacecar en zijn gevolg komt niet.Dan hoor je drei tenten verder op de radio: de koning is dood .Ik sta op, kleed me aan en met een houten kop loop ik naar het circuit .Aan de ingang is er geen ticketcontrole. Ik loop verder maar op de omloop is nog steeds geen beweging.Aan de eerste drankstand vraag ik een koffie en daar hoor ik dat de race is afgevlagd.Geneutraliseerd?”vraag ik”Neen, stopgezet”is het antwoord.Dan zijd u wakker, dat verzeker ik u!
Terug naar de modellen.Er is de winnende Porsche van Roock racing en de Porsche Carrera RS van Lorinzer, beide uitgebracht door kitfabrikant Renaissance.Verder is er de Toyota Carina Lease plan, gemodelleerd door Formule kit, op die zelfde basis kan men ook de beide Belga Toyota’s bouwen .En dat is zo wat alles.
In 1994 zijn er in de FIA 2-literklasse een twaalftal vertrekkers. De rest van het startveld zijn Groep N-auto’s(standaard) of procarwagens(oudere Groep A-wagens, verglijkbaar met FIA 2-liter).Bij die twaalf vinden we een Mercedes C 200 terug, de eerste en enige Mercedes in die klasse ooit, geprepareerd door Garage Pino, een Belgische tuner.Die wagen draaide vlot mee in de top 5 tot omstreeks 22.45uur de versnellingsbak breekt.Men tracht die nog te vervangen ,maar beschikt niet over het juiste reserve exemplaar,en bij andere teams kan men er geen missen.Ook voor het eerst aan de start dat jaar de Audi 80 Quattro van de Belgian Audi Club.Die auto rijd in de top 3, tot drie kwartier voor het einde de motor begeeft in Eau Rouge,vóór het publiek in de tribunes. Piloot Adams probeert nog te herstarten maar tervergeefs.Daardoor bezetten de BMW’s de eerste 8 plaatsen. De Bastos/fina 318I’s zijn uitgebracht door Minichamps, alsook de zwarte M3 E30 Paris Match.De pechhebbende Audi is te bouwen op een kit van Gamma en de Peugeot 405 MI op Basis van Provence Moulage, mits het aanpassen van een paar decals.
In 1995 bezet BMW met de 320I weer de eerste twee plaatsen vóór een Honda Accord en een Audi 80 Quattro.De winnende BMW’s is nu te bestellen bij BMW zelf, een realisatie van Minichamps.De twee Audi’s met startnummer 2 en 3 zijn een verbouwing op basis van Gamma met decals van Elitis.DeAccord kan gebouwd worden op basis van Onyx.Dat zelfde jaar was er ook de deelname van de Peugeot 806 Monovolume.Deze snelle minibus is te verkrijgen bij kitfabrikant Starter,als kit of gebouwd.De Opels Vectra met startnummer 4(Stella Artois) en 5 (Opel Team) zijn eveneens verkrijgbaar.
In 1996 komt BMW met de 320IS een evolutie van de318I. De bijden auto’s vanhet Bigazzi team staan in Bastos/Fina kleuren en worden eerste en tweede, voor de oudere BMW 318I van slaus racing met Fina/Babouchka sposoring.Vierde word de BMW M3 van het Rafanelli team met drie dames aan het stuur:dochter Kate Rafaanelli,Yolonda Surer en Florence Duez. Ja, de vrouw van ….!Deze auto werd gesponsord door Finaen het vrouwenblad ELLE.Verder is er nog een BMW, gesponsord door Fina en Whirlpool.Al deze auto’s hadden dezelfde tekening: beneden blauw met de naam Fina en boven rood voor Bastos, groen voor ELLE, geel voor Whirlpool en lichtblauw voor Babouchka.Dat jaar is er ook de nieuwe Opel Vectra II van Stella Artois,gemoddelleerd door Onyx. Op de vijfde plaats, als eerste niet BMW, zien we de bescheiden Opel Astra GSI met nummer 69 en Kronos reklame.Deze is te bouwen op basis van Gamma met decals van Patrick.Een verdienstelijke achste plaats is voor de inderhaast opgebouwde Toyota Carina van de rally mannen Verreth ,Loix en Holderried..
Be dubbel gesponsorde BMW’s is in 1997 opnieuw van de partij,met uitzondering van de Babouchka,die vervangen werd door een blauwpaarse BMW M3 in Fina/Proximus kleuren,bemand door Ferte,Saelensen thiry.Bij de damens BMW van Fina/ELLE komt Vanina ICKX-ja ,ja, de dochter van Monsieur Le Mans!-de plaats innemen van Yolanda Surer.Patrick Slaus racing komt nu aan de start met de BMW 318I van vorig jaar ditmaal gesponsord door Belgacom/Proximus, maar valt al na enkele uren uit.Stella Artois kiest dit jaar voor Honda,maar dat levert evenmin succes op (die Honda Accord is gemodelleerd door Onyx).Eerste en tweede werden de bigazzi BMW’s in Fina/Bastos uitmonstering,de modellen zijn van Minichamps.Derde is een 318TDS; deze diesel is te bouwen op basis van Minichamps met decals van Scenario 43.Een bijzondere auto dat jaar was de BMW 320I gesponsord door Lease Plan.Deze firma bestond 25 jaar, vandaar het startnummer 25 en 25 oranje kaarsen op de auto.
In 1998 onstaat het productiereglement:auto’s die veel korter bij de dasis staan als de FIA 2-liter,met o.a.een beperking tot 15duim voor de wielen.De BMW’s 320I staan weer in de Fina/bastos kleuren maar worden voorgereden door het Mechelse Juma team, dat meteen de overwinning binnenrijft vóór de Peugeot 306 met startnummer 27 en de Renault Mégane met nummer 2.We worden overspoeld met modellen van dat jaar, als er zijn de twee Bastos/Fina BMW’s, de twee Proximus/24uur BMW’s en verschillende Honda’s Integra R alle van, Scenario 43; de twee officele Peugeots 306 en de Gauloise versie van Provence Moulage; de mooie Carlsson Mercedes Bens SLK; deRenaults Mégane in transkit van CB Com.Onyx brengt de Mégane met het nummer 1 uit van het duo Ickx/Ickx.Mooi initiatief van vader en dochter, tot dochterlief op de Raidillon van de baan vliegt.
In 1999 gaat de overwinning en de tweede plaats naar de officiële Peugeots ,ditmaal in VTM/Shell kleuren.Derde is ook een 306(Raecing for Belgium)met aan het stuur(nieuw limburgs talent?)Bas Leinders uit Bree.De BMW’s van het Rafanelli team bakken er dat jaar niets van .De twee wagens worden teruggetrokken na problemen met de benzinetank.Vierde na de Peugeots wordt de Nissan Primera van Juma.De Peugoeys zijn te verkrijgen van Scenario 43,dat bovendien transkits uitbracht voor de Renaults Mégane en kits van verschillende Honda’s Integra R.deBMW’s worden gemodelleerd door Mini Racing.
2000 is het laatste jaar voor toerwagens .Normaal heeft men een Zestigtal vertrekkers, maar nu slaat men alle records:84 starters! Die zijn verdeeld in drie klassen: productieauto’s(groep 1), diesels(groep 2)en FIA groep N(groep 3).In deze klassen vind men de gekste auto’s . In groep 1 bijvoorbeeld Alfa Romeo 155,Honda Accord en Integra R,Peugeot 306,BMW 320I,Volkswagen Golf, Opel Astra en Vectra en Saab Viggen.In groep 2 Seat Ibiza TDI, Volkswagen Bora TDI, Audi TDI. In groep 3 is het bijna een BMW M3 Cup.De Peugeot Adecco/Esso wint de race nadat het merk van bij de start de leiding had genomen en die niet meer had afgestaan.Tweede werd de Route 66 BMW M3,derde weer een Peugeot 306 Adecco/Esso,veirde de Honda Integra R ,vijfde ook een BMW M3 Route 66 en zesde de VW Bora TDI.Die een constante race gereden hadden.Van 2000 zijn ook verschillende modellen verkrijgbaar, zoals de Peugeots 306, de Honda’s Integra R bij Scenario 43.De BMW’s320I motorsport bij Mini Racing waar ook de Alfa Romeo’s 156 zouden uitkomen. De Route 66 BMW’s M3 zijn er van Francorchamps model en de VW Bora TDI is in zeer kleine oplage verdeeld bij VW zelf.
Hierbij sluit ik dut Hoofdstuk van de 24 uren van Francorchamps af.Dit was Waarschijnlijk de laatste wedstrijd voor Toerismeauto’s.Wat de GT’s gaat brengen weten we intussen al, maar dat is voor volgende aflevering.

1 opmerking:

kraftbayer zei

Weeral een mooi verslag.
We blijven volgen.
Mvg.
WALTER